T.T. Smith, jr., P. Kromarek, Understanding US and European Environmental Law, Graham and Trotman / M. Nijhoff, Londýn, Dordrecht, 1989, 171 s.
autor:
Kindl, M.
publikováno v 11/1990
rubrika: Recenze a anotace
str. 1059
Recenzovaná publikace přibližuje právní úpravu péče o životní prostředí v některých evropských státech a USA.
Kniha publikovaná v Londýně a Dordrechtu v loňském roce
přibližuje právní úpravu péče o životní prostředí v některých
evropských státech a USA, jakož i obsah direktiv EHS přijatých v
této oblasti. Její přínos je především ve vysoké informační hodnotě,
s jakou podává obraz o legislativě EHS a vybraných států
aktualizovaný právě až k roku 1989, tj. k roku vydání
publikace: podobně zaměřená publikace, která letos vychází v
nakladatelství Academia
byla odevzdána do tisku v polovině 80. let a obsahuje údaje aktuální
spíše na jejich počátku.
Z hlediska československého čtenáře je ovšem mimořádně
zajímavý pohled, který kniha přináší na vztah federálních, resp.
státních orgánů a kompetencí vůči národním, resp. vůči kompetencím a
orgánům členských států či zemí. Publikace totiž věnuje
pozornost vedle legislativy EHS právní úpravě péče o životní
prostředí v USA, ve Velké Británii, Spolkové republice Německo a v
Nizozemí, tj. buďto ve státech federálních (USA, SRN) anebo
vícenárodních (Velká Británie) nebo alespoň vícenárodnostních
(Nizozemí).
Zamyšlení v kontextu snah o posílení národních
republik v České a Slovenské Federativní republice musí vyvolat
především jednoznačný akcent na zásadní význam federální právní
úpravy a federálních kompetencí v oblasti péče o životní prostředí
(srov. str. 2 pokud jde o USA, str. 8-11, pokud jde o Spolkovou
republiku Německo) respektive důraz na zásadní význam ústřední,
celostátní regulace těchto problémů a preferování kompetencí
ústředních orgánů proti národním, autonomním,provinčním apod.
(srov. str. 47 -48 pokud jde o Nizozemí, str. 32-33 pokud jde o
Velkou Británi.
Důraz na upřednostňování federálních (případně
ústředních) kompetencí a orgánů oproti orgánům a kompetencím
členských států či zemí je motivován několikerým způsobem.
Především jde o vztah zmiňovaných zemí k Evropskému
hospodářskému společenství (popř. jiným společenstvím): normy
EHS jsou totiž pro členské státy závazné a jejich nucený výkon v
současnosti zajišťuje Evropský soudní dvůr (str. 5): členy EHS jsou
přitom nikoli jednotlivé země, tvořící součásti státních celků
(ať již federálních nebo ne), ale tyto státní celky (federace).
Proto musí být tyto státní celky vybaveny kompetencemi, které by
jim umožnily realizovat vnitrostátně pro ně závazné direktivy (a
musí zde samozřejmě existovat aparát, který by zmíněné kompetence
mohl využívat).
Vedle toho samozřejmě existují i důvody další: například
ve Velké Británii se uvádí, že otázky životního prostředí jsou
nejtypičtějšími otázkami celostátního významu, musí být řízeny a
kontrolovány celostátně již proto, že jinak nelze zajistit rovnost
obyvatel celého státu před zákonem, a proto tam, kde některé z
těchto kompetencí jsou přeneseny na místní orgány (popřípadě
orgány s kompetencemi jen pro Skotsko, Wales, Severní Irsko nebo
Anglii), neplatí pro rozšíření, zúžení, zrušení, přeneseni či
jiné další změny žádná zvláštní ústavněprávní procedura, ale podle
povahy věci postačí jakékoli opatření parlamentu nebo vlády
(str. 32).
Rovněž ve Spojených státech hrají orgány federace
rozhodující úlohu. Je to vedle hledisek vytvoření možnost; pro
realizací mezinárodních závazků plynoucích z právní ochrany
životního prostředí zdůvodňováno především tím, že subjektem
národního majetku jsou USA (federace) a vykonávají zde i úlohu
vlastníka rozsáhlých pozemků (především jde o Floridu, Aljašku a
rozsáhlá území na Západě USA, jež Spojené státy odkoupily a jejichž
vlastníkem se proto federace stala). Některé státní orgány USA proto
vykonávají jak státní správu, tak i vlastnická oprávnění.
V Nizozemí se vedle již zmiňovaných důvodů uvádí i
to, že řešení otázek životního prostředí je otázkou politickou a
zásady své politiky musí pro celé území určovat nizozemský stát.
V recenzi se lze samozřejmě dotknout jen dílčích otázek,
nechceme-li jen suše konstatovat, že práce má tolik a tolik
kapitol, jež se zabývají tím a tím. Samozřejmě, rozsah
posuzované práce je širší, považoval jsem však za vhodné
upozornit na evropský i světový trend posilování federálních orgánů a
kompetenci v oblasti péče o životní prostředí, který by mohl být
inspiraci i pro naši legislativu.
Možné další volby :
- zobrazit všechny články autora
Kindl Milan
-
zpět na články v této rubrice vydané v roce
-
zobrazit články všech rubrik v roce
Připravované volby:
- tisk
- zaslání upozornění na článek e-mailem
- zaslání celého textu emailem
- uložení ve formátu pdf
- uložení ve formátu txt